Az Avaaz emberi jogi nonprofit szervezet nemrég jelentette meg tanulmányát az egészségügyi témájú álhírek elterjedtségét vizsgálta a Facebookon.

A nyilvánosság számára elérhető adatokra épülő kutatás szerint az oltásokkal kapcsolatos és más egészségügyi témájú álhíreket a közösségi oldal felhasználói 2019. május és 2020. május között mintegy 3,8 milliárdszor tekintették meg. Ez négyszer több mint a WHO-tól és a CDC-től (az amerikai járványügyi központtól) származó, megbízható tartalom megtekintési mutatója.
A koronavírus megjelenése óta a Facebook jelentősen növelte a fellépést az álhírekkel szemben (ez a fenti kutatás egyik hátránya is: a platform legutóbbi intézkedéseinek hatását nem mutatja). Ezen lépések közé tartozik a COVID információs központ, melyet körülbelül 2 milliárd felhasználó láthatott – és mintegy 660 millióan meg is nyitották. További lépés volt a tényellenőrzés növelése: csak áprilisban 50 millió posztot láttak el figyelmeztető címkékkel.
Azonban a közösségi oldalaknak ennél több fegyvere is lehet az álhírek elleni küzdelemben: egy másik tanulmány, a Center for American Progress nonprofit három ilyen lehetséges eszközt vizsgált meg:
1.    A virális tartalmak terjedésének megszakítása.
A platformoknak észlelniük és felfüggeszteniük kell az algoritmikus amplifikációt, és prioritásként kell kezelniük az olyan trendelő koronavírus-tartalom gyors ellenőrzését, amely az álhírek jellemző tulajdonságaival rendelkezik.
2.    “Scan-and-suggest” funkciók.
A platformok kifejleszthetnek olyan adatvédelmi szempontból érzékeny funkciókat amivel az bejegyzések vázlatának szkennelésével kiszűrik a koronavírust tárgyaló vázlatokat és minőségi információkat kell javasolniuk a felhasználók számára, vagy  felhívják figyelmüket a poszt nyilvánosságra hozatala előtt az ál- vagy tévhírekre.
3.    A bejegyzés témájához kapcsolódó kiegészítő információk.
A közösségi média platformoknak lehetőségük van valós információkat és a releváns tényeket megjeleníteni a koronavírus témájú bejegyzések mellett. A kontextus bejegyzéseken belüli megjelenítése felfegyverzi a felhasználókat a bejegyzés tartalmának önálló értékeléséhez szükséges tudással.
Ez utóbbi eszközt a Facebook is alkalmazni kezdte nemrég: felugró ablakban kiegészítő információt jelenik meg abban az esetben, ha a felhasználó a koronavírussal kapcsolatos cikket oszt meg az oldalon.


Szerző: Casey Newton

https://www.getrevue.co/profile/caseynewton/issues/new-ideas-for-fighting-covid-19-misinformation-272134